توبه و اداء دیون 2013/10/03
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: کعبه مصباح الطاهرين
فردی که میخواهد با اراده و خواسته خود و به اذن پروردگار مراحل سفر آخرت را طی کند، پیش از هر چیز به مقام توبه و انابه برآمده، به تصفیه جسمی و روحی میپردازد. متعهد میشود که به توفیق حق، مطیع و منقاد فرمان الهی شود و بر خلاف رضای او حرکتی نکند؛ تا وقت باقیست جبران و تلافی مافات کند بخصوص در مورد حقالناس، چه از بابت مالی و چه از جهت معنوی، چه بسا در حضور یا غیاب دیگری حرکتی از او سر زده که لازم است به مقام استغفار آید و حلیت بخواهد و او را دعا کند.
بعد از حقالناس، حق النفس است و در مرتبه سوم حقالله که باید با تفکر عمیق، موارد قصور و حدود آنها را دریافته تا حد امکان ولو به تدریج جبران نماید. البته خدای تبارک و تعالی ممکن است حقالنفس و حقالله را عفو نماید، ولی از حقالناس نمیگذرد. مادام که تأدیه این دیون تحقق نیافته و به تعهد الهی وفا نکرده، مسلم است که در انجام وظایف، قصور بسیار کرده است.
در صورت حصول یقین به مدیون بودن بخصوص در مورد حقالناس، اولی است که اقتدا به عارفان طریق حق نماید که همیشه در مقام احتیاطند ولذا برای حصول اطمینان کامل، تا حدی بیش از دین پرداخت نماید و در دیونی که فعلاً امکان اداء آن نیست، در پیشگاه الهی متعهد شود که تا حد مقدور و استطاعت در مقام تسویه آن برآید.
عازم این سفر معنوی باید تفکر کند که آیا وسیلهای که میخواهد با آن یه حج برود، از وجه حلال است یا نه، زیرا هر کس در مقام محاسبه اعمال خود از همه آگاهتر و دقیقتر است. در صورت یقین به حلیَّت، باید این مال ظاهراً حلال را از بابت حقوق واجبه پاک کند و تا مرتبه یقین تفتیش نماید که در مال او حقالناس نباشد. در مقام شک، بهتر است آن مقدار را که احتمال حقالناس میدهد، تأدیه کند و اگر صاحبش معلوم نباشد،در حق آنان احسان نماید.
همچنین بررسی نماید که آیا حقوق واجبه معیّنه از قبیل خمس و زکات را تماماً پرداخته است؛ علاوه بر آن از فقرا که رسیدگی به حال آنان در حدود امکان از وظایف الهیه هر مسلمان میباشد، دستگیری کرده است؟ در صورت قصور تا مهلت باقی است در تصفیه آن مال کوشا و تا حد ممکن به تعهدات الهی وفا دار باشد و الا حجش مقبول واقع نشده در مقابل تلبیه او حق تعالی فرماید «لا لَبَّیکَ و لا سَعدَیکَ، حَجُّکَ مَردَودٌ اِلَیکَ» و این هنوز از جمله وظایف و تکالیف قبل از حرکت و تشرف است تا او در جرگه مسافرین حقیقی حج محسوب شود و توفیق انتقال به معانی عالیه تزکیه و تصفیه را بیابد.
عمده مطالعه حاجی باید درباره سفر حج باشد که چه کند که به توفیق حق، واجد کمال آمادگی شود تا نور الهی در همه حالات و لحظات این سفر معنوی در او متجلی گردد.
اسلام تنها راه هدایت واقعی و یگانه علت الهیهای است که انسان را به سوی حقیقت سوق میدهد. از اینرو حاجی باید نخست خود را با صفات الهی و زیورهای اسلامیمانند زهد و تقوی و ورع بیاراید و سپس راه کعبه را طی نماید، که پیامبر خدا(ص) فرموده: رأس و علت کل خطایا، حب دنیاست.کسی در جرگه پارسایان و زاهدین محسوب شود که بری از حب دنیا گردد، زیرا زهد و پارسایی، زینتی است که خداوند متعال تنها به افراد منزه و بیآلایش کرامت میفرماید.
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.