گفتار دوم 2013/10/03
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: تعلیم و تربیت (ارشاد) – جلد دوم
معالجه بیماریهای روانی و تحصیل قلب سالم، نه چیزی است که عاقل آن را آسان بگیرد و یا از آن صرف نظر نماید و چون برای به دست آوردنش باید زحمت بکشد و جهاد با نفس نماید و از بعضی خوشیها بگذرد نباید دست از آن بردارد، بلکه به فواید بزرگ و مقامات عالیه آن نیز که برای زندگی پاکیزه انسانیت است توجه کند تا رنجها آسان و سختیها راحت گردد.
صاحب قلب سلیم تا در دنیا است با کمال امن و خشنودی از پروردگارش به سر میبرد و رنجهای عالم مادی را به لذایذ روحانی جبران کند، و وقتی که از این عالم درگذشت به یک زندگی سراسر خوشی و سرور نائل گردد.
بعضی از مسلمانان به پارهای دستورات قرآن مجید ظاهراً عمل کرده و به صورت بیمغز و جان آن قناعت، و سایر دستورات قرآن را نادیده گرفتهاند و خود را صاحب قلب سلیم میدانند به خیال این که آن عذاب ها و عقوبتهایی که برای بیماران روانی است درباره کفار است، از این جهت مغرور گشته در جهل مرکب میمانند.
سبب این پندار نادرست این است که خیال میکنند بیماری روانی تنها همان کفر است، غافل از این که بیماری روانی بسیار است و کفر نیز از جمله آنها است.
دلی که خالی از نور ایمان باشد بیماریهایی دارد که قرآن مجید از آن تعبیر به کوری و کری و گنگی نموده است، یعنی گوش دلشان از شنیدن حق کر است، و زبان دلشان از گفتن حق گنگ، و چشم دلشان از دیدن حق کور است.«صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ» و نیز میفرماید: دیده ایشان روز قیامت هم مانند دنیا کور خواهد شد.«وَمَن کَانَ فِی هَـذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الآخِرَهِ أَعْمَى» از این آیه و آیات دیگر معلوم میشود که روز قیامت برون ها مانند درون ها خواهند شد.
پس کسی که در دنیا آیات حق را به دیده دل نمیبیند در آخرت نیز نعمت های الهی را نخواهد دید، و کسی که گوش دلش از شنیدن حق کر است، فردا نغمات الهی را نخواهد شنید. قرآن مجید چنین دلهای خالی از ایمان را بیمار: «فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ» ، مُهر شده: «فَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِهِمْ » ، بسته شده:«أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» و چرک شده یا زنگ زده: «کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ» و ایشان را در ردیف جانوران و پست تر از آنها دانسته است«أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ».
خداوند متعال بشر را به دادن قوا و استعدادی که بتواند با آنها حق را ببیند و بشنود و بپذیرد بر سایر مخلوقات برتری داده، کسانی که این قوا را هدر دهند از مقام انسانیت محروم، و در همان حد حیوانیت باقی هستند. در دعای حضرت سجاد علیه السلام آمده است که اگر بشر خدا را نشناسد و او را منعم نداند و نعمت هایش را صرف کند لیکن شکر او را بجای نیاورد هر آینه از مقام شامخ انسانیت بیرون و در حد حیوانات قرار گرفته است؛ و نیز قرآن مجید ایشان را مردگان یاد کرده و میفرماید: تو نمیتوانی سخن حق را به کسانی که مردگانند بشنوانی.
باید دانست که ایمان، روان را به منزله غذای مناسب برای بدن است، همان طوری که غذای بدن نرسد قوای نباتی و حیوانی ضعیف شده و از کار می افتند و بالاخره شخص میمیرد، روان نیز در نتیجه بیماریهای روانی، جهت انسانیتش ضعیف شده و از زندگی پاکیزه و روحانی بیبهره گشته تا جایی که از مقام انسانیت افتاده و به هلاکت همیشگی و مرگ جاودانی مبتلا میشود.
اگر کسی گوید شما میگوئید اهل ایمان در هر دو سرا در زندگی پاکیزه، و همیشه در نعمت و خوشبختی و سرور است و جز او همیشه در رنج و بلا و اسیر هوای نفس و بدبختی و اندوه است، ما بسیاری از اهل ایمان را میبینیم که در دنیا گرفتار انواع رنجها و سختی ها هستند و بسیاری از بی ایمانها را میبینیم که در خوشی و کامرانی بسر میبرند.
پاسخ این است که اهل ایمان ناراحتی ها و اندوه عالم طبیعت را به گلزار دل خویش راه ندهد و هرچه رنج و سختی بیند به جانش آفتی نرسد، و قرآن مجید هم میفرماید برای ایشان است ایمنی و ایشانند راه یافتگان.
مرد مؤمن واقعی در دنیا آرزوئی جز خشنودی پروردگارش ندارد که دچار ناکامی و نامرادی گردد، خدا را سرپرست خود و دیگران دانسته و او را به قدرت و حکمت و مهربانی شناخته و خود را بنده و او را مولا پذیرفته، دل او در برابر پیشامدهای ناگوار دچار اضطراب و طپش نخواهد شد.
خداوند متعال در سوره نساء میفرماید: ای اهل ایمان اگر شما در دنیا رنج میبرید و ناراحتید بی ایمانان نیز مانند شما رنج میبرند و ناراحتند، با این تفاوت که شما امید به خدا دارید لیکن ایشان امیدی ندارند و در ظلمت ناامیدی و سرگردانی گرفتارند «إِن تَکُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللّهِ مَا لاَ یَرْجُونَ» . اگر بی ایمان در دنیا ظاهراً خوش است باطنش در اضطراب است، زیرا بشر آرزوهای بیپایان دارد و او به صد یک آرزوهایش نمیرسد، این است که همیشه در آتش محرومیت و سختی می سوزد. و نیز آنچه را دارا است از زوال آن میترسد زیرا دارائیهای دنیا در معرض فنا است، با مرگ شخص یا زوال آن نعمت، بین ایشان جدائی افتد.
مراد از ایمانی که وسیله پاکی از بیماریهای دل است ، همانا یقین به مراتب توحید و معاد است . کسی که به نور یقین، خود و دیگران را بنده خدا دانست و آنچه در دست هر که هست همه را مال خدا دید و دانست که بازگشت همه به سوی اوست، برای این شخص بیماریِ روانیِ موردی ندارد زیرا با تابش نور یقین، ظلمت این بیماریها از بین میرود.
پس باید طالب قلب سلیم و خواستار دنیا و آخرت، تحصیل کمال یقین را که اساس اعتقادات و چاره بیماریهای روانی است بر سایر خواسته های خویش مقدم دارد.
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.