گفتار ششم 2013/10/03

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: تعلیم و تربیت (ارشاد) – جلد دوم

مهم‏ترین اصلی که در پرورش صحیح کودک باید مراعات شود، هماهنگی برنامه‏های تربیت با قوانین طبیعت است. پدران و مادران موظفند که در راه پرورش کودک پا به پای فطرت راه روند و طفل را براساس آن تربیت کنند؛ مثلاً غذای مناسب با طبع طفل قبل از روئیدن دندانها و بعد از روئیدن متفاوت است. لازم است مربی در تغذیه و مواد غذایی طفل از این قانون خلقت پیروی کند و مواد غذائی کودک را با موازین طبیعی و تکامل تدریجی وی منطبق نماید.
عشق و علاقه به بازی از خواهشهای فطری کودک است. مربی باید برنامه تربیتی خود را با این خواسته طبیعی و فطری هماهنگ کند و بازی های سالم و بی‏خطری را در برنامه تربیت کودک قرار دهد.
غریزه جنسی یکی از مهم‏ترین فطریات کودک است، این غریزه در پرتو یک سلسله قوانین و مقررات دقیق طبیعی راه رشد و تکامل خود را می‏پیماید و تا رسیدن به ایام بلوغ منازلی را که طبق برنامه خلقت است، قدم به قدم طی می‏نماید.
برای این که کودکان دچار انحراف جنسی نشوند و با صفت عالی عفت آراسته گردند، لازم است پدران و مادران با برنامه تربیتی خود که هماهنگ فطرت باشد، فرزندان خود را از لحاظ غریزه جنسی تحت مراقبت قرار دهند، و آنان را به راه صحیح و سعادت بخش رهبری نمایند، زیرا که ضررهای بلوغ زودرس از لحاظ جسمی و روحی مافوق تصور است.
پیشرفت اطفال در سنین بین شش و دوازده، از لحاظ تمایل جنسی متوقف است، یعنی یک دوران اختفاء است. در این دوران بین پسران و دختران یا اطفال هم جنس محبت هایی پیدا می‏شود که دارای هیچگونه بستگی شهوانی نمی‏باشد. اما نیروی محرک غریزه جنسی به خصوص در زمان بلوغ، بیش از هر زمان بیدار می‏شود و قبل از رسیدن به بلوغ این آتش در عین حال که روشن است زیر خاکستر پنهان است، ولی از زمان بلوغ به بعد تمام مظاهر خود را نمایان می‏سازد. در اینجا سه نکته قابل ملاحظه است:
اول – آن که دوران سنین شش تا دوازده از نظر غریزه جنسی یک دوران مخصوصی است.
دوم – آن که در این دوره غریزه جنسی مانند آتشی است که در زیر خاکستر پنهان است و در زمان بلوغ این خاکستر کنار می‏رود.
سوم – آن که از نظر قانون طبیعت و فطرت، غریزه جنسی بین سنین شش تا دوازده باید در حال اختفاء باشد.
بهترین برنامه تربیت در راه پرورش صحیح غریزه جنسی کودکان سنین شش تا دوازده، برنامه‏ای است که با اختفاء تمایل جنسی هماهنگ باشد و شرایط پرورش کودک به اختفاء این غریزه یاری کند.
اسلام برنامه تربیت کودکان شش تا قبل از بلوغ را مورد توجه قرار داده و به منظور پرورش صحیح غریزه جنسی آنها و ایجاد ملکه عفت، تعالیم لازم را به پیروان خود آموخته است.
اسلام کودکان از شش سال به بالا را تا قبل از بلوغ از هرگونه عمل مهیجی که باعث تحریک تمایل جنسی باشد، دور نگاه داشته و پدران و مادران را برای ایجاد محیط مساعد به جهت پنهان داشتن غریزه جنسی آنان مکلف نموده است، و در این باره اخبار و روایات بسیار رسیده است.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‏فرمود: بستر خواب پسربچه با پسربچه، و پسربچه با دختربچه، و دختربچه با دختربچه باید در ده سالگی از هم جدا شوند. و نیز می‏فرماید: وقتی که فرزندان شما هفت ساله شدند، بستر خواب آنها را از هم جدا کنید. و حضرت باقر علیه السلام می‏فرماید: بستر خواب پسر ده ساله را باید از زنها جدا کنید. قانون فطرت این است که غریزه جنسی کودکان سنین شش تا زمان بلوغ باید در حال اختفاء و خاموشی باشد. اسلام برنامه تربیت خود را با قانون فطرت هماهنگ کرده و دستور داده است که بستر خواب کودکان از شش سال به بالا باید مستقل باشد تا از راه تماس بدنی موجبات تحریک غریزه جنسی فراهم نشود.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده: دختر بچه شش ساله را پسر بچه نبوسد و همچنین زنها از بوسیدن پسربچه‏ای که سنش از هفت تجاوز کرده خودداری کنند. و حضرت رضا علیه السلام فرموده: دختربچه‏ای که شش ساله شد مرد نامحرم نباید او را ببوسد و نمی‏تواند او را در آغوش بگیرد.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده: سوگند به خدا اگر مردی با همسر خود بیامیزد و در اطاق، کودک بیداری آن دو را در حال آمیزش ببیند و سخنان آنها و صدای تنفس‏شان را بشنود هرگز آن کودک رستگار نخواهد شد، پسر باشد یا دختر سرانجام به زناکاری آلوده گردد. و حضرت باقر علیه السلام فرموده: بپرهیز از مواقعه در جائی که کودک ممیزی ترا می‏بیند و رفتارت را آن چنان که درک می‏کند قادر است برای دیگران توصیف و تشریح نماید.
اسلام به منظور پیروی از قانون طبیعت و پرورش صحیح غریزه جنسی کودک، برنامه تربیت خود را با برنامه فطرت هماهنگ کرده و دستور داده است که پدران و مادران، فرزندان خود را از دیدن مناظر شهوت انگیز و شنیدن سخنان مهیج که عامل مؤثری است برای بیدار کردن غریزه جنسی، دور نگاه دارند. بهترین برنامه تربیت برنامه‏ای است که با قانون طبیعت هماهنگ شده، یعنی راه فطرت رود و از آئین طبیعت پیروی نماید و عملاً وسایل پنهان شدن غریزه جنسی کودک نابالغ را در محیط زندگیش فراهم سازد.
روایاتی که ذکر شد در همه آنها این هدف اصلی مورد کمال توجه قرار گرفته و اولیاء اسلام دستور داده‏اند که باید پدران و مادران کمال مراقبت را در وضع زندگی فرزندان خود اعمال کنند و شرایط پنهان نگاهداشتن غریزه جنسی آنان را فراهم سازند و آنان را از کلیه عواملی که باعث تحریک و تهییج شهوت جنسی شود، برکنار نگاه دارند.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.