اهمیت و عظمت زیارت 2013/10/03

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: کعبه مصباح الطاهرين

زیارت امری است استحبابی و در صورتی که با حضور قلب و شرایط لازم انجام پذیرد، مقبول درگاه الهی است. برای مؤمنین واقعی، زیارت حضرات معصومین علیهم السلام در هر جا و هر نقطه عالم امکان پذیر است، اما زیارت در مشاهد متبرکه، احترام و تعظیم خاصی است نسبت به مزور.
از معانی الهیه زیارت، حرکت معنوی برای پیشرفت اسلام، ارشاد و نجات مردم و بلکه سعادت جامعه بشریت است. کسی که با چنین نیت و با معرفت به شأن و مقام مزور حرکت کند، مسلم که آثار عمیق معنوی این اقدام به منصه ظهور می‏رسد. بنابراین نهایت مغبونیت است که کسی با وجود جمع شرایط، از وطن ظاهری خود به آن دیار حرکت نکند.
البته کاملین و واصلین را با حقیقت محض فاصله‏ای نیست و فاصله از ظاهر و باطن، همیشه فرعی است، لذا برای مقربین درگاه خدا، زیارت زایر از دور و نزدیک یکسان است، و این معنا همواره در زیارتشان منظور است که: ای محبوبین الهی! من از دور یا نزدیک به شما سلام و اظهار درد نمایم و شما را شفیع قرار دهم، شما می‏شنوید، شما قلب عالم و مظهر صفات حق هستید.اما اهمیت این حرکت تبلیغی و تعلیمی به حدی است که در مرتبه‏ای بزرگان دین برای عده خاصی آن را در ردیف فرایض شمرده‏اند، به خصوص زیارت حضرت امام حسین (ع)را.
زیارت حضرت ثامن الحجج نیز به طور اخص توصیه شده و به دلایل مختلف اجر و ثوابش افضل است از زیارت تمام مشاهده مقدسه، از جمله آن که این بزرگوار را زیارت نمی‏کند جز شیعه خُلَّص، زیرا معتقدین به امامت ایشان شیعه اثنی عشری هستند.
خداوند تبارک و تعالی در قرآن مجید برای اثبات هر حقیقتی و از جمله توحید، امر به اقامه برهان فرموده است. قبلا  وجیزه‏ای در اثبات توحید مشتمل بر ادله و براهین منطقیه و حکمتیه تحت عنوان «مبدأ و معاد یا ازلیت و ابدیت» ارائه شده است. اما دلیلی از ادله و برهانی از براهین خاصه بر وحدانیت حق تعالی، همین بقاع و قباب متبرکه است. چه براهین و ادله زیبایی که بر وحدت و قدرت باریتعالی از این اماکن مقدسه اقامه می‏شود، ولی هر کسی را یارای شنیدن آن نیست. این براهین و ادله خاصه الهیه را باید به سمع دل از این بقاع و قباب با عظمت شنید.
خدای تبارک و تعالی در عظمت این امکنه متبرکه چنین می‏فرماید، ما اینها را قرار دادیم تا ادله و براهین توحید از اینها ظهور کند، اینها محل صعود و نزول ملائک مقرب شوند و در این مکانها، سیر صعودی و طالبین به حد اعلا رسد «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ».
آری خداوند متعال این بارگاهها و مکانهای مقدسه را وسیله قرب و نجات قرار داده تا ملایک و مردان الهی شبانگاه‏هان و بامدادان در آنجا ذاکر شوند. درود بر شما ای خازنان علم خدا، درود بر شما ای نگهبانان اسرار خدا، درود بر شما ای مفسرین وحی خدا.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.