درجات توبه 2011/04/17
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: مبدا و معاد
درجات توبه
توبه را درجاتی است:
اوّل – توبه عُمّال، و آن رجوع است از اعمال بیفایده به اعمال صالحه.
دوّم – توبه متّقیان، و آن رجوع است از فُضولات و شُبَهات و اکثر مُباحات.
سوّم – توبه زُهّاد، و آن رجوع است از غفلت به حضور و از رغبت دنیا به نفرت از آن.
چهارم – توبه مقرّبین، و آن رجوع است از حسناتِ خود به سوی حقتعالی.
بزرگان فرمودهاند: حسنات ابرار، سیئات مقرّبین است و بعد از انتقال به درجه عُلیا، آنچه را که اهل درجه سُفلی، حسنه دانند، اصحاب درجه عُلیا از آن تائب شوند و آن را گناه اعتبار کرده و توبه از آن را بر نفسِ خود لازم دانند.
پنجم – توبه موحّدین، و آن رجوع است از ماسوای حقّ به سوی حقتعالی.
اگر توبه را که حسنهای است از خود دانی، باید از آن خودبینی توبه کنی و بدانی که تیسیرِ این حالت ترا از مَخفیِ لطف الهی است. و نیز فرمودهاند: اگر کسی به طاعت خدا بازگردد به جهت خوف عقاب، رجوع او را «توبه» گویند. و اگر به طاعت خدا بازگردد به جهت طمع ثواب، رجوع او را «اِنابَت» خوانند. و اگر بازگشت او به جهت امتثال امر و استحقاق عبودیّت باشد نه از جهت خوف عقاب و طمع ثواب، او را صاحب «اَوبَت» گویند.
عارفین، مطلقاً انواع توبه را که از مؤمنین واقع میشود، تا به درجه ولایت نرسیدهاند و عروج به ذَروِه مقرّبین ننمودهاند، تسمیه کنند به توبه مطلقه: «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ: ای مؤمنان همگی به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید»؛ و توبه عارفین را اِنابَت گوینـد «وَ جَاءَ بِقَلْبٍ مُنیبٍ: و با دلی توبهکار باز آیـد» و توبـه حضرات انبیا و اوصیا و اهل توحید را اَوبَت خوانند: «نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ: چه نیکو بندهای به راستی او توبهکار بود».
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.