رمی جمره، تنفر از پلیدیها 2013/10/03
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: کعبه مصباح الطاهرين
حجاج روز دهم ذیحجه یعنی عید اضحی پس از طلوع آفتاب، از مشعر بسوی منی حرکت میکنند در منی سه عمل بر ایشان واجب است: رمی جمره، قربانی، تراشیدن سر یا چیدن مو یا ناخن.
سنگسار کردن خائنین در امم گذشته مرسوم بوده و این عمل اثرات مختلفی بر افراد دارد. سنگسار کننده متنبه میشود که از او چنان کاری سرنزند که منتهی به آن سرنوشت شود؛ سنگساز شونده نیز در بدترین حالت به عالم باقی میرود و با هر سنگی که به جانب او انداخته میشود، تنفر و قوای روحی منفی به روحش القاء شده بیشتر معذب میشود؛برای بیننده هم عبرت انگیز است که جرأت ارتکاب به آن را نیابد. اسلام این سنت گذشتگان را احیاء نموده و همان محلی که خائنین را سنگسار میکردند محترم شمرد تا حجاج با رمی جمرات متفقاً هر خیانتی را محکوم و تقبیح نمایند.
رمی جمره انداختن هفت سنگریزه است به محلی مانند ستون که جمره نام دارد، اگر سنگ به جمره نرسد، لازم است سنگ دیگری پرتاب کند تا به جمره اثابت نماید.
گویی آن نیرویی که انسان را به بدی و هلاکت سوق میدهد، به صورت آن ستون مجسم شده و آدمی در این عمل میخواهد بگوید: من دشمن شر و بدی هستم و دلم آکنده از کینه آن است، و چون این دشمنی و مخالفت به حد اکمل در من وجود دارد، نمیتوانم تنها در اندرون با شر و بدی دشمن باشم، بلکه میخواهم در ظاهر و عملاً نیز تنفر و انزجار خود را از شر اظهار کنم، این است که سنگ میزنم. دقت در این که سنگریزه به جمره رسد، ما را به هدف دیگری آشنا میکند و آن نشانه گیری همه به سوی یک هدف مقدس میباشد که همانا مبارزه باجهل و بدی و شر و هر گونه کردار زشت است.
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.