تربیت نفوس و تکمیل معارف 2010/05/01
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: نبوت و امامت
تربیت نفوس و تکمیل معارف
دلیل دیگر بر اثبات نبوت آن حضرت این است که، منظور از آمدن حضرات انبیاء دو چیز است: یکی این که خلق را به سوی خالق خوانند، و دیگر این که ایشان را از غیرِ خالق بِرَهانند. آن حضرت این عمل را به نحوی که از آن تمامتر مُتَصوّر نیست انجام داد. در وقتی که مردم در بیابان ضلالت و گمراهی، حیران و سرگردان بودند، آن حضرت از میانِ عرب برخاست و کوس ادّعای نبوت بنواخت و همه مردم را از عجم و عرب و ترک و دِیْلَم، به چیزی که برخلاف طریقه ایشان بود، دعوت نمود.
آن حضرت، عربهای بیابانگردِ وحشی و بتپرست را که هرگز با صاحبانِ علم و کمال و هنر، آمد و شد نداشتند، چنان در طریق حق مُقیم و مستقیم گردانید که لحظهای از عبادت و اطاعت خدا غفلت نمیکردند، و در هنگام جهاد با کفّار، به یکدیگر سبقت میجُستند، به طوری که جان دادن در راه خدا برای ایشان آسانتر و شیرینتر از هر چیزی بود.
کفّار برای مُلزَم نمودن او، تدبیرها و حیلهها کردند و علمای یهود و نصاری و حکمای دَهریّه و مُلاحِده، بنای مباحثه و احتجاج با او نهادند، با این همه آن حضرت، همه طوایف مختلفه را مغلوب کرد و بر ایشان غالب گشت.
آن حضرت، حیوانات اِنسی را به نحوی به راه خدا اُنس داد که گویا هرگز نهاد ایشان با غیر خدا مأنوس نبود، و خیال کفر از خاطرشان خطور نکرده بود.
آن حضرت، پایه معرفت را به جایی رسانید که تمام معارفی که از انبیاء و حکماء رسیده بود، در پیش آن، جهلِ مطلق شد. احکام الهی را بر وفق حکمت و مصلحت بیان فرمود که هر عاقلی یقین میکند، تأسیس این شریعت نیست مگر از جانب حضرت باریتعالی، و سخنانی که از آن حضرت وارد شده، همه مرآت جهاننمای حقایق است.
آن حضرت، به مالِ دنیا میل نکرد و سنگ قناعت بر شکم بست و دندان طمع بشکست، و مسلّم است هر امری که بنای آن بر غیرِ حقیقت باشد، این دوام و استحکامیّت را به هم نمیرساند، زیرا حافظ هر شیءْ حقیقت آن شیء است.
مُتابعت شریعت و احکام الهی که آن حضرت آورده و مواظبت به مکارم و آدابی که از آن سرور کاینات رسیده، انسان را به درجات اعلی میرساند.
هرکسی که ملاحظه صفات و اعمال و کردار و گفتار و رفتارِ آن حضرت را نماید، میداند که او صاحب صفات کمالیّه و آداب حسنه و جامع جمیع مراتب علمیّه و عملیّه بوده و مطلقاً بر صدق نبوّت او اعتراف مینماید.
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.