ایمان ، نموّ بذرهای الهی 2008/03/25
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: کعبه جانان - جلد اول
برای سالک طریق حق چیزی که به منزله زاد راحل است، ایمان به خداست. ایمان به خدا نسبت به آثار دنیوی و اخروی و ظاهری و باطنی که بر آن مترتّب میشود، مراتب مختلف دارد. آثار دنیوی آن مربوط به این عالم است ولی آثار اخروی، موقوف است بر یک رابطه روحانی و اعتقاد قلبی.
سالک نمیتواند بدون ثبات بر ایمان سلوک نماید و به مقصود رسد. ثبات ایمان عبارت است از حصول جَزْم، و تا این جزم با ایمان مُقارِن نشود، طلب کمال صورت نبندد.
ایمان در هر کسی عبارت است از پیوستگی او به آفریننده خود و با ملاحظه دقیق متون الهی، ایمان تحرک و نموّ بذرهای متنوّع حقیقت است که دست باغبان ازلی در مزرعه دل انسان پاشیده، امّا آبیاری و مراقبت و مواظبت از این بذرهای الهی و چگونگی رشد و به ثمر رساندن آنها مربوط است به خود انسان.
بذرهای الهی در نهاد انسان، در اصل عبارتند از الله با اوصاف جمال و جلال مطلق او و نظارت و سلطهاش برجهان، و ایجاد ارتباط با انسانها به واسطه عامل درونی یعنی عقل و وجدان و به وسیله عامل برونی یعنی حضرات انبیاء و اوصیاء و در غیاب ایشان حضرات اولیاء و مردان الهی.
کسی که خواهان برقراری ارتباط با خدای خویش است، باید چنگ بر دامن حضرات انبیاء و اوصیاء و بزرگان زند و استقبال از کلام ایشان نماید، واِلاّ ارتباط او با حق، بسیار ناقص و یا غیرممکن است. چنین افرادی را امور نفسانی و تلخیهای جهالت به شیرینیهای کذایی و ساختگی میرساند، آنان خویشتن را کامل میپندارند در حالی که اگر به خود آیند، درمییابند که چه ناقص و بیایمان و بدبختند! زیرا ریشههای ایمان و کمال در اعماق جانشان نفوذ دارد و در عمیقترین سطوح روانی آنان در انتظار روییدن است. رشد و ثمردهی این بذرها و ریشههای معرفت و سعادت، با استقبال از کلام بزرگان است و بس.
مردان الهی شخصیتهایی هستند که بذرهای حقیقت را در وجود خود آبیاری کرده و به مرحله رشد و کمال و ثمر رسانده راه و رسم آن را تشریح میکنند. امّا گوش شنوایی باید که تشریحات کلام آنان را بشنود که طی این مراحل، به واسطه اِعراض از امور نفسانی و مادّی و با علم و عمل و تقوی حاصل میشود.
استقبال از کلام بزرگان عظمتی به طالب میبخشد که آن باز شدن افق تفکر و تعقل اوست. چنین استقبال سبب تنگتر شدن دایره نفسانیّت شده تمایلات شهوانی را نابود میگرداند؛ علم حسابگری را به او تعلیم میدهد تا همواره اعمال خویش را با کلام ایشان مطابقت داده و خود را مورد سنجش و محاسبه قرار دهد. بدینسان سالک توفیق اطاعت از بزرگان یافته، میتواند امور نفسانی و صفات حیوانی را به امور و صفات عقلانی تبدیل کند و از مُباشرت به امور غیرالهی اجتناب ورزیده مراحل تکامل را سیر نماید.
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.