راهیان دشت نینوا 2010/02/19

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: کعبه جانان - جلد چهارم

بهای هر حرکتی از حرکات انسان، ظاهری باشد یا باطنی، به نسبت کیفیت نیّت اوست. اگر نیت پاک باشد مقبول پیشگاه الهی است و به نسبت کیفیت آن، بر مراتب قداست او می‌افزاید و مقام و منزلتش را نزد خدا بالاتر می‌برد. امّا وقتی نیت انسان آلوده باشد، ولو ظاهراً کارهای الهی کند و امور خیر کثیر هم از او صادر گردد، همه آنها در درگاه الهی مردود است.
نیّت سالکین الهی پاک بوده و اثری از آثار آلودگی در آن نمایان نیست، لذا هر عمل جزیی و کلّی آن مردان الهی، مقبول درگاه احدیّت است. آن جوانمردان دلاور اسلام، همانند آن سربازان رشیدی هستند که مراحل و منازلی را پیمودند و خویشتن را به سرزمین مقدس نینوا رسانیدند.
درود بر سالکین حقیقی، آن شهیدان زنده که از منزل خود به نیّت الهی برمی‌خیزند و به سوی جانان می‌شتابند. آنان ندای اولیاء خدا و علمای ربانی را به سمع جان می‌شنوند که ای شهیدان زنده! امروز مهلت تمام است، فردا عاشوراست، خود را در پیشگاه الهی معرفی کنید، لباس رزمی خود را بپوشید، مسلح شوید، خیمه خود را به دشت نینوا آورید، به یاران حضرت اباعبدالله ملحق شوید، دست بیعت دهید و به مقام استغفار برآیید. چنان استغفار کنید که هر ذرّه‌ای از ذرات وجودتان بگوید «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ». دست از این جهان بشویید و خویشتن را برای مبارزه با ستمکاران آماده سازید.
مسلماً از اهل و عیال خود حلیت خواسته‌اید، از ایشان خداحافظی نموده‌اید، به طفلان خود به دیده محبت نگریسته‌اید، فرزندان خود را در آغوش کشیده بر سر و صورتشان بوسه زده‌اید. لکن در این میدان، حب خدا و عشق او بر همه عشق‌ها غالب آمده، از دنیا و عقبی گذشته‌اید، از اهل و عیال گذشته‌اید با سری پر از عشق و با دلی مملّو از سرور معنوی و با شهامت به راه افتاده‌اید.
بیایید مقدمتان مبارک، تمام فرشتگان و همه حضرات انبیاء و اوصیاء و اولیاء به استقبال شما می‌شتابند، شهادت منتهای آمال شماست. خوشا بر حال شما که در ردیف شهیدان کربلا به شمار می‌آیید، دیگر به حرّ بن ریاحی، به حبیب بن مظاهر غبطه نخورید، شما نیز ملحق به ایشان شده‌اید.
ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ» را به گوش جان شنیدید، لبیک گفتید تا به آن دشت نینوا رسیدید. خون شما همانند خون شهیدان پاک است و بدن شما از ادناس منزه می‌باشد. آن نقطه سفید چنان بر دل شما چیره گشته که اکنون در ردیف انصار حضرات انبیاء به شمار می‌آیید.
درود بر شهداء کربلا، درود بر تو ای حرّ بن ریاحی. به سعادت نگر که دیروز او اولین فردی بود که خاندان نبوت و امامت را به وحشت در آورد، می‌گفت آمده تا بیعت برای آن ستمکار بگیرد، لکن توفیق حق شامل حالش گردید. این حرّ، دیگر آن حرّ دیروزی نیست، دیروز چنان بود و امروز چنین. آری کار خدا چنین است، به گناه خویش منگر به لطف و کرم او بنگر.
آن حرّی که دیروز در ردیف اهل عناد و ملاعن به شمار می‌رفت، امروز حضرت مولی (ع) می‌فرماید «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُرَّ بْنِ یَزیدِ الرِّیاحی بِاَبی اَنْتَ وَ اُمّی»: سلام بر تو ای حرّ بن ریاحی، پدر و مادرم فدای تو باد! آری امام به رعیّت می‌گوید پدر و مادرم فدای تو باد! درود بر شهداء کربلا، خوشا بر حال آنان که در زمره سعداء به شمار آمدند.
غفلت‌زدگان باید هم چون آن بیدار دلان به پای دل، خویشتن را به صحرای کربلا بیندازند. امّا افسوس آنان غافلند که کشنده‌ترین سموم در دنیا، همانا سم گناه است و خویشتن را با آن آلوده‌اند. علم بشری گرچه در سم‌شناسی پیشرفت‌هایی داشته، امّا متأسفانه هنوز تخصص بشر به این پایه نرسیده که دریابد بدترین سموم، سمّ معصیت است.
سم‌های ظاهری ولو ظاهراً کشنده باشد، اما ممکن است باطناً انسان را احیاء کند و به سعادت ابدی رساند. لکن سم گناه چنین نیست، انسان را به هلاکت رساند و به شقاوت ابدی دچار کند. ای کاش آرمیدگان در خواب غفلت، بیدار گردند تا مبادا مراتب آن سم تقویت یابد و راه نجات مسدود شود. علاج سم گناه به توبه و انابه است. انسان می‌تواند به سبب توبه و انابه، بالاخص در ایام و لیالی مقدسه، خود را به دشت نینوا اندازد و آماده شهادت گردد.
جوانمردان عاشورا اگر در آن برهه تاریخی، آماده شهادت بودند، بدون هیچ تردیدی سالکین حقیقی نیز ذرهّ‌ای از شهادت باک نداشته آن را استقبال می‌نمایند. تعجبی ندارد اگر آنان نیز به جان و دل بشنوند که امام بر آنها سلام گوید و آنچه را که بر شهداء و حرّ بن ریاحی گفته، به گوش جانشان رساند که جان من و جان پدر و مادر و عزیزانم فدای شما باد.
البته شهادت که مقام والای شهود و رسیدن به خداست، مراتبی دارد چنان که در احادیث و روایات کثیره فرموده‌اند که مداد علماء، قلم فضلاء ازخون شهیدان افضل است.
مردان الهی، آن عاشقان راستین الهی که خود را برای شهادت آماده نموده و با جان و دل در راه تعلیم و تربیت و نشر حقایق می‌کوشند، مداد و کلام آنان از خون سایر شهیدان بالاتر است.
آری مکتب مقدس اسلام، پیوسته شاگردان برجسته، مبارزان و مجاهدان و عاشقانی تحویل داده و می‌دهد که آثار عشق آنان و تأثیر تعلیم و تربیت ایشان هرگز از بین نرفته تا ابد باقی است.
الهی! ترا به مقربین درگاهت، مردان الهی، آن سالکان پاک باخته خود را مقضی‌المرام فرما، آنان را در دنیا و عقبی با شهیدان کربلا، با حضرات معصومین(ع) محشور فرما.
الهی! حافظ آن شهیدان زنده، آن شهیدان والا مقام تو باش، آنی نظر و توفیق حمایت خود را از آنان سلب مفرما.
الهی! یا سریع‌الرضا، ما هرچه بودیم اینک به بارگاه رحمت تو آمده‌ایم. الهی ترا به خون شهیدان کربلا، ترا به مقربین درگاهت، به همه ما توبه نصوح عنایت فرما. ما را هم در زمره یاران حقیقی حضرت سیدالشهداء قرار بده.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.