نیاز به استاد الهی 2008/01/17
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: کعبه جانان - جلد اول
نیاز به استاد الهی
البته علت اصلی این انقلابات و تحولات مراتب، تعالیم استاد الهی است. چه عادت الله بر این جاری نشده که کسی بیاستاد حرکت کند. آنان که خیال کردهاند بدون استاد میتوانند به منزل رسند، دچار اشتباه محض هستند. اگر کسی خواهد بدون تسلیم به استاد الهی معالجه خود به نظر عقل و علم خویش کند، نتواند و بجایی نرسد و خوف آن باشد که در ورطه هلاکت افتد. کسی که با هوای نفس خود بر خویشتن تصرف کند، جان به باد خواهد داد.
قرآن مجید که همه علوم روحی و جمله مَعاجین و اشربه و بیماریهای روانی در آن وجود دارد «لاٰ رَطْبٍ وَ لاٰ یٰابِسٍ اِلاّ فی کِتٰابٍ مُبینٍ: هیچ تر و خشکی نیست مگر این که در کتابی روشن است» در نزد طبیب حاذقی همچون حضرت رسول اکرم(ص) بود که جمله امراض بشناسد و معالجه آن به صواب فرماید «اِنَّکَ لَتَهْدی اِلیٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقیمٍ: به راستی که تو به خوبی به راه راست هدایت میکنی». بعضی از صحابه آن حضرت که این علم را از او فرا گرفتند، در معالجه به کمال رسیدند. در هر عصری از اعصار روی زمین از این اطباء الهی خالی نیست و اگر کسی بدون مراجعه به ایشان خواهد خویشتن را معالجه کند در هلاکت افتد، باید به طبیب حاذق خویشتن را تسلیم کند که دارای کمال معرفت اَمْزِجه مختلفه روحی شود.
سالک الیالله باید نیت و اراده خالص را در خویشتن به مقام تحقّق درآورد و بداند که تخم ارادت چون در زمین دل افتاد، باید آن را غنیمت شمارد و عزیز بدارد و غذایی مناسب حال او دهد و این غذا در بوستان اساتید الهی یافت شود. سالک حقیقی در جستجوی استاد کامل بپا خیزد، اگر در مشرق نشان ندهند به مغرب رود و اگر موانعی در رسیدن به خدمت استاد شود، به قوّت بازوی ارادت بُگسَلَد.
اگر صاحب سعادتی از در «وَ أتُوا الْبُیُوتَ مِنْ اَبْوٰابِهٰا: و به خانهها از در آنها درآیید» درآید و پرورش روح به قانون شرع دهد و مراتب تقوای خود را به کمال رساند، چنان که در عالَم غیبْ عالِم کلیات بود، اکنون عالِم کلیات و جزییات غیب و شهادت گردد و بیپرده جمال و جلال حق بیند.
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.