اضطراب السّر 2011/04/19
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: مبدا و معاد
اضطراب السّر
ب
بزرگان فرمودهاند که توبه حضرات انبیا علیهمالسّلام از «اضطرابُ السِرّ» است و اشاره میباشد به تنزیه انبیا که در مقام عصمت، صدور معصیت از ایشان محال است و آن که در روایات و اخبار از صدور معاصی وارد شده، محتاج به تأویل است.
دنیا عالمی است ناقص و ظلمانی و جمیع آنچه در آن است از شُرور و سیئات، قبایحی است که انسان به سبب ضرورت به آن مباشرت میکند مثل شهوت و غضب، و جمیع آنچه منسوب است به هیئت نفسانیّه که ناشی میشود در نفس از تعلّق به مادّه، که تبرّی از آنها بِالکلیّه ممکن نیست.
حقتعالی تفضیل داد نفوس انسانی را بر نفوس سایر حیوانات و غیر آن، به قوّه علم و عمل که به منزله دو جناحند به جهت طَیران و عروج از این دارِ غرور و عالَمِ پر شرّ و شور به عالم نور و دارُالسُّرور.
بِالجمله، جوهر این دنیا جوهری است ظلمانی و مملوّ از آفات، و وجود آن مُظلِم قلوب است که مستلزم ذنوب و سیّئات میباشد.
حضرت خاتم الانبیاء(ص)، آن نور محض، بعضی اوقات از مباشرت و مجاورت ظلماتِ عالَمِ تکلیف و اشتغال به آنچه از مقتضیّات عالَمِ عنصری است، قلب منیرش ناراحت میگشت که مبادا زیاده از حدّ مشغول امور مباحی و بدنیّه گردد، از این جهت استغفار میکرد و اِلّا از آن حضرت اصلاً و قطعاً معصیتی و ترک اولایی صادر نشده و اضطرابُ السِّر اشاره به این معنی است.
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.