تبدیل سیئات به حسنات 2011/03/13

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: مبدا و معاد

تبدیل سیّئات به حسنات

در قرآن ‌مجید و در کلام حضرات پیشوایان معصومِ دین مکرّر آمده که خداوند متعال در مقام توبه، سیئات را تبدیل به حسنات می‌کند. این موضوع نیازمند تفسیر و تأویل است، زیرا کلامی متشابه بوده چه بسا عدّه‌ای از این راه گمراه شوند. فردی که مرتکب اعمال شنیع و قبیح به مانند زنا، شرابخوری، قتل نفس، بدعت و امثال آن شده، چگونه ممکن است در مقام توبه، این سیئات تبدیل به حسنات شود؟! مثلاً تبدیل به این شود که او کتب ارشادی نوشته یا بنای خیری ایجاد نموده است؟!

در مقام توبه، تنها آن سیئاتی تبدیل به حسنات می‌شوند که از ابتدا صورتِ حسنه دارند، اما چون توأم با شرایط لازم نیستند، در ردیف سیئات محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، فردی که کتب دینی و ارشادی نوشته ولی دارای اخلاص نبوده، در مقام توبه، چنین سیئه‌ای تبدیل به حسنه می‌گردد، یعنی آن کارها و زحماتش جزو حسنات او منظور می‌شود، مشروط بر آن که توبه او حقیقتاً مورد قبول حقّ واقع شود و عاقبت به خیر گردد.

خداوند متعال در قرآن مجید توصیه بر توبه نصوح می‌فرماید. نصوح، فرد گمراهی بود که موفق به توبه واقعی گردید، توبه کاملی که دیگر بازگشتی برای آن نبود. چه، نصوح چیزی را گویند که از جایش خارج شود و دیگر به جای اوّلیه برنگردد، به مانند شیرِ خارج شده از پستان.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.