کیفیت قبض روح 2011/02/27

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: مبدا و معاد

کیفیّت قبض روح

قبض روح کفّار و فجّار به نَسَق واحده نیست، نه در شدت و نه در سهولت. در اخبار صحیحه منقوله از حضرات معصومین علیهم‏السّلام است که مَلَک‏الموت و اعوان او نزد قبض روح ‏شونده به صورت خاصه و هیئت واحده نیست که متبدّل نشوند، بلکه متصوّر گردند به صورتی که مناسب اعتقاد و اعمالِ شخص باشد. چنان که اگر مؤمن، صاحب اعمال حسنه بوده و اشتیاق به لقاءالله داشته باشد، قابض‏الارواح در حُسن صورت می‌آید، به طور‏ی که اگر مؤمن را در وقت موت، هیچ لذّتی نباشد، لذّت تماشای صورت قابض‏الارواح او را کفایت می‌کند، و اگر کافر و فاجر و مُعرِضِ از خدا باشد، قابض‏الارواح در صورتی می‌آید که اگر آن شخص را وقت موت، هیچ عذابی نباشد، دیدن صورت قابض‏الارواح او را بس است.

آنان که لذایذ دنیا را لذّت حقیقی ندانند و از کمالِ ایمان و یقین و نورانیّتِ باطن اطاعت نموده و منتظر ساعت لقاءالله باشند، مرگ را اوّلین لذایذ و نخستین آسایش خود می‌دانند.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.