کیفیت قبض روح 2011/02/27
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: مبدا و معاد
کیفیّت قبض روح
قبض روح کفّار و فجّار به نَسَق واحده نیست، نه در شدت و نه در سهولت. در اخبار صحیحه منقوله از حضرات معصومین علیهمالسّلام است که مَلَکالموت و اعوان او نزد قبض روح شونده به صورت خاصه و هیئت واحده نیست که متبدّل نشوند، بلکه متصوّر گردند به صورتی که مناسب اعتقاد و اعمالِ شخص باشد. چنان که اگر مؤمن، صاحب اعمال حسنه بوده و اشتیاق به لقاءالله داشته باشد، قابضالارواح در حُسن صورت میآید، به طوری که اگر مؤمن را در وقت موت، هیچ لذّتی نباشد، لذّت تماشای صورت قابضالارواح او را کفایت میکند، و اگر کافر و فاجر و مُعرِضِ از خدا باشد، قابضالارواح در صورتی میآید که اگر آن شخص را وقت موت، هیچ عذابی نباشد، دیدن صورت قابضالارواح او را بس است.
آنان که لذایذ دنیا را لذّت حقیقی ندانند و از کمالِ ایمان و یقین و نورانیّتِ باطن اطاعت نموده و منتظر ساعت لقاءالله باشند، مرگ را اوّلین لذایذ و نخستین آسایش خود میدانند.
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.