خلاصه و نتیجه 2011/01/17
بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی
کتاب: مبدا و معاد
خلاصه و نتیجه
پس از این مذکورات، معلوم شد که عقیده صحیح آن است که شخصِ مکلّف معتقد باشد بر رجوع خود با همین بدن عنصری. اوست محلّ ثواب و عِقاب و مورد خِطاب و عِتاب و سؤال و جواب، و آیات و اخبار هم به این دلالت دارند و آیات بسیار دالّه بر شهادت اعضاء است، از جمله خداوند متعال میفرماید: «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ: امروز بر دهانهای آنان مُهر مینهیم و دستهایشان با ما سخن میگویند و پاهایشان بدانچه فراهم میساختند گواهی میدهند».
این آیه شریفه از زبان کفّار نزد بَعث: «یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا: میگویند ای وای بر ما چه کسی ما را از آرامگاهمان برانگیخت؟» و آیات دیگر دلالت دارند بر بعث با همین جسدِ عنصری، لیکن دانستن کیفیّت بعث و رجوع و تحقیق آن در کُنه رجوع، بر عوامالناس واجب نیست، بلکه همین قدر از ایشان کافی است معتقد باشند بر این که خداوند متعال، روز قیامت ما را زنده کرده، طائعان را مُثاب و طاغیان را مُعاقَب خواهد فرمود و زیاده از این، تکلیف ایشان نیست، زیرا ممکن است به فساد منجر شود. چنان که امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب علیهالسّلام فرموده: هرگز به تکلّف نیندازید خود را در تحصیل چیزی که دانستن آن، تکلیف شما نیست، زیرا ممکن است که برخلافِ آن قائل شوید و پیش خلّاق احدیّت معذور نباشید.
پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.