مفهوم انتظار فرج 2010/07/19

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: نبوت و امامت

مفهوم انتظار فرج

حضرات ائمه اطهار علیهم‌السلام به مردم، انتظار فرج را سفارش می‌نمودند و می‌فرمودند: انتظار فرج، خود یک نوع فرج است. و نیز می‌فرمودند: کسی که در انتظار فرج باشد، مانند کسی است که در میدان جهاد با کفار جنگ کند و به درجه رفیع شهادت نایل آید.

اکنون باید دانست که معنای انتظار فرج چیست و چگونه انسان می‌تواند منتظر باشد تا به آن همه اجرها نایل گردد؟

آیا در تحقق انتظار فرج همین قدر کافی است که کسی گوید من منتظر ظهور حضرت امام عصر هستم، یا گاه و بی‏گاه گوید خدا فرج حضرت امام عصر را نزدیک گرداند، و یا بعد از ادای نماز یا در مَشاهدِ مقدّسه برای تعجیل در ظهورْ دعایی را با سوز و گداز بخواند؟ البته همه اینها در جای خود نیکوست، لیکن او را مصداق حقیقی منتظر فرج قرار نمی‌دهد، و با کسی که در میدان جهادْ به خون خویش آغشته شده برابر معرّفی نمی‌نماید.

افرادی که از زیربار هر نوع مسئولیت اجتماعی و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر شانه خالی می‌کنند، و در مقابل این فتنه و فسادْ بیش از این عکس‏العملی نشان نمی‌دهند که خدا فرج حضرت امام عصر را نزدیک گرداند، البته خدا این افراد سست‏عنصر را در ردیف کسانی قرار نمی‌دهد که در راه دین، از اهل و عیال و ثروت و مال خود دست برداشته و در میدان جهاد، شربت شهادت را نوشیده‌اند. بنابراین باید انتظار فرج، معنای دقیق‌تر و ارزنده‌تری داشته باشد.

افرادی که حلّ مشکلات خود را از قوانین موضوعه بشری انتظار دارند، و قوانین اجتماعی و سیاسی اسلام را ‏به طور‏ کلّی نادیده گرفته‌اند، و احکام خدایی را در مساجد و معابد محصور نموده‌اند، در اعمال و اجتماعشان اثری از اسلام دیده نمی‌شود، پراکندگی داخلی و اختلاف در بین‏شان حکم‏فرما است، با اجانب می‌سازند لیکن با خودشان نمی‌سازند، هرگز نمی‌توان گفت ایشان منتظر فرج آل محمد(ص) و نهضت حضرت مهدی موعود‏(ع) می‌باشند.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.