امام علی (ع) ، مجری قرآن 2010/06/23

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: نبوت و امامت

امام علی(ع)، مجری قرآن

هر چیزی مشتمل است بر وجودات اربعه ذهنی و لفظی و کَتبی و خارجی، و اثر تامّ در اشیاء برای وجود خارجی است، مانند دارو که وجود ذهنی و لفظی و کتبی آن اثری ندارد و رفع مرض نمی‌کند؛ یعنی باید برای دفع مرضْ اجرا شود و اجرا مُجری می‌خواهد و اجرا کننده باید بداند و بتواند و بخواهد. چنان کـه اگر بهترین طبیب را برای مریض بیاوریم و کامل‏ترین نسخه را بنویسد ولی پرستار نتواند بخواند و یا نتواند اجرا کند و یا نخواهد، آن نسخه نتیجه‌ای نداده و رفع مرض نمی‌کند.

همان طور است قوانین آسمانی، بِالخصوص قوانین اسلام که بهترینِ قوانین، و قرآن که اکمل کتب سماوی بوده و کامل‏ترین نسخه‌هاست برای معالجه امراض جسمی و روحی و اجتماعی، بعد از حضرت پیغمبر‏(ص) مُجری می‌خواست و واگذار کردن این قانون به عهده کسی که بر آن عالِم نیست، عین سَفاهت است زیرا محال است که چنین شخصی این قانون مقدس را حفظ کند و اجرا نماید.

حضرت علی(ع) از جمیع صحابه افضل بود به علت زیادی علم و حلم و شجاعت و سخاوت و حکمت و عصمت و عفّتِ نفس، پس سزاوار نیست که دیگری بر او مقدم شود تا ترجیحِ مفضول بر فاضل لازم آید.

آن حضرت چنان غرقِ دریای وحدت و متوّجه به حق جَلّ و عَلا بود که هیچ نمی‌خواست جز خدا، و هیچ نمی‌دید غیر از خدا. مع‌التّأسف جمعی میان مردم اختلاف انداختند و سمند جهل را در میدان هوی و هوس تاختند و حق را پایمال کردند.

از خصائصش آن که، جمعی درباره آن حضرت غلوّ کرده و او را «خدا» دانسته افراطی شدند، و جمعی خلیفه و امام چهارمش خوانده طریق تفریط پیمودند، ولی حمد بر خدا که ما راه حق رفته او را امام و خلیفه بِلافصل حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله دانسته و مقرَّب دربار الهی و ولیّ کارخانه حق و قطب دایره امکان و متصرّف در عوالم وجودیّه می‌دانیم.

هرکه خواهد راه سعادت ابدی را بپیماید و درّ گرانبهای حقیقی را از دریای حقیقت و معرفت بجوید، باید مِهر آن حضرت را بر صفحه دل نقش کرده و با برقِ وِلای او، خانه دل را روشن سازد.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.