ضرورت امامت 2010/05/13

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: نبوت و امامت

ضرورت امامت

بر خدا و رسول او واجب است نصب کردن امام، و اثبات این مطلب، در نهایت ظهور است و همان ادلّه‌ای که دلالت می‌کند بر وجوب نبیّ، بِعِینه دلالت می‌کند بر وجوب امام، زیرا که مرتبه امامت قرین مرتبه پیغمبری است. چنان که وجود پیغمبر ضروری است، واجب است عقلاً بر خدا که بعد از پیغمبر، شخصی به جانشینی او نصب کند که حافظ احکام الهی بوده و آنها را به کسانی که از شریعت نبی بی‌خبرند برساند، و مردم را به اختیار دین الهی وادار نماید و دین حقّه را به طریقی که هست، بی کم و زیاد در اقطار عالَم منتشر سازد.

واضح است که آمدن نبی و آوردن تکالیف و احکام و رفتن او از میان مردم کفایت نمی‌کند، چنان که اگر بعد از نبی خلیفه نصب نشود، در اندک زمانی قاعده و رسوم دین و احکام الهی برطرف شده و از بین می‌رود، پس به حکم عقلْ واجب است بر خدا نصب امامْ بعد از نبی که حافظ قانون الهی شود.

واجب است در هر عصری روی زمین از حجت حق تعالی خالی نباشد، و واجب است که آن حجت از جانب خدا بوده و دارای صفاتی چند شود، مانند معصومیّتِ او از معاصی و اعلمیّت و افضلیّت او از همه مردمِ عصرِ خود، و منصوص بودن او از جانب خدا و رسول او.

اطاعت خدا و رسول و اولواالامر را در آیه شریفه بر یک نَسَق شمردن که می‌فرماید: «اَطیعُوا اللهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْکُمْ: خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را نیز اطاعت کنید» دلیل واضح است بر این مدّعا که خداوند عالم، اطاعت امام را مقرون به اطاعت خود و اطاعت رسولِ خود نموده، پس چنان که معرفت و اطاعت به خدا از اصول دین است، هم‏چنین معرفت و اطاعت امام و اعتقاد کردن به امامت مطلقه، از اصول دین می‌باشد و عدم اعتقاد بر این، موجب کفر است.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.