تربیت نفوس و تکمیل معارف 2010/05/01

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: نبوت و امامت

تربیت نفوس و تکمیل معارف

دلیل دیگر بر اثبات نبوت آن حضرت این است که، منظور از آمدن حضرات انبیاء دو چیز است: یکی این که خلق را به سوی خالق خوانند، و دیگر این که ایشان را از غیرِ خالق بِرَهانند. آن حضرت این عمل را به نحوی که از آن تمام‏تر مُتَصوّر نیست انجام داد. در وقتی که مردم در بیابان ضلالت و گمراهی، حیران و سرگردان بودند، آن حضرت از میانِ عرب برخاست و کوس ادّعای نبوت بنواخت و همه مردم را از عجم و عرب و ترک و دِیْلَم، به چیزی که برخلاف طریقه ایشان بود، دعوت نمود.

آن حضرت، عرب‌های بیابانگردِ وحشی و بت‌‌پرست را که هرگز با صاحبانِ علم و کمال و هنر، آمد و شد نداشتند، چنان در طریق حق مُقیم و مستقیم گردانید که لحظه‌ای از عبادت و اطاعت خدا غفلت نمی‌کردند، و در هنگام جهاد با کفّار، به یکدیگر سبقت می‌جُستند، به طوری که جان دادن در راه خدا برای ایشان آسان‏تر و شیرین‌تر از هر چیزی بود.

کفّار برای مُلزَم نمودن او، تدبیرها و حیله‌ها کردند و علمای یهود و نصاری و حکمای دَهریّه و مُلاحِده، بنای مباحثه و احتجاج با او نهادند، با این همه آن حضرت، همه طوایف مختلفه را مغلوب کرد و بر ایشان غالب گشت.

آن حضرت، حیوانات اِنسی را به نحوی به راه خدا اُنس داد که گویا هرگز نهاد ایشان با غیر خدا مأنوس نبود، و خیال کفر از خاطرشان خطور نکرده بود.

آن حضرت، پایه معرفت را به جایی رسانید که تمام معارفی که از انبیاء و حکماء رسیده بود، در پیش آن، جهلِ مطلق شد. احکام الهی را بر وفق حکمت و مصلحت بیان فرمود که هر عاقلی یقین می‌کند، تأسیس این شریعت نیست مگر از جانب حضرت باریتعالی، و سخنانی که از آن حضرت وارد شده، همه مرآت جهان‏نمای حقایق است.

آن حضرت، به مالِ دنیا میل نکرد و سنگ قناعت بر شکم بست و دندان طمع بشکست، و مسلّم است هر امری که بنای آن بر غیرِ حقیقت باشد، این دوام و استحکامیّت را به هم نمی‌رساند، زیرا حافظ هر شیءْ حقیقت آن شیء است.

مُتابعت شریعت و احکام الهی که آن حضرت آورده و مواظبت به مکارم و آدابی که از آن سرور کاینات رسیده، انسان را به درجات اعلی می‌رساند.

هرکسی که ملاحظه صفات و اعمال و کردار و گفتار و رفتارِ آن حضرت را نماید، می‌داند که او صاحب صفات کمالیّه و آداب حسنه و جامع جمیع مراتب علمیّه و عملیّه بوده و مطلقاً بر صدق نبوّت او اعتراف می‌نماید.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.