ایمان ، نموّ بذرهای الهی 2008/03/25

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: کعبه جانان - جلد اول

برای سالک طریق حق چیزی که به منزله زاد راحل است، ‌ایمان به خداست. ‌ایمان به خدا نسبت به آثار دنیوی و اخروی و ظاهری و باطنی که بر آن مترتّب می‌شود، مراتب مختلف دارد. آثار دنیوی آن مربوط به این عالم است ولی آثار اخروی، موقوف است بر یک رابطه روحانی و اعتقاد قلبی.

سالک نمی‌تواند بدون ثبات بر ‌ایمان سلوک نماید و به مقصود رسد. ثبات ‌ایمان عبارت است از حصول جَزْم، و تا این جزم با ‌ایمان مُقارِن نشود، طلب کمال صورت نبندد.

ایمان در هر کسی عبارت است از پیوستگی او به آفریننده خود و با ملاحظه دقیق متون الهی، ‌ایمان تحرک و نموّ بذرهای متنوّع حقیقت است که دست باغبان ازلی در مزرعه دل انسان پاشیده، امّا آبیاری و مراقبت و مواظبت از این بذرهای الهی و چگونگی رشد و به ثمر رساندن آنها مربوط است به خود انسان.

بذرهای الهی در نهاد انسان، در اصل عبارتند از الله با اوصاف جمال و جلال مطلق او و نظارت و سلطه‌اش برجهان، و ‌ایجاد ارتباط با انسان­ها به واسطه عامل درونی یعنی عقل و وجدان و به وسیله عامل برونی یعنی حضرات انبیاء و اوصیاء و در غیاب ‌ایشان حضرات اولیاء و مردان الهی.

کسی‌ که خواهان برقراری ارتباط با خدای خویش‌ است، باید چنگ ‌بر دامن ‌حضرات انبیاء و اوصیاء و بزرگان زند و استقبال از کلام ‌ایشان نماید، و‏اِلاّ ارتباط او با‌ حق، بسیار ناقص و یا غیرممکن است. چنین ‌افرادی را امور نفسانی و تلخی‌های جهالت به شیرینی‌های کذایی و ساختگی می‌رساند، آنان خویشتن ‌را کامل ‌می‌پندارند در حالی‌ که اگر به‌ خود آیند، درمی‌یابند که چه ناقص و بی‌ایمان و بدبختند! زیرا ریشه‌های ایمان و کمال در اعماق جانشان نفوذ دارد و در عمیق‌ترین سطوح روانی آنان در انتظار روییدن است. رشد و ثمردهی این بذرها و ریشه‌های معرفت و سعادت، با استقبال از کلام بزرگان است و بس.

مردان الهی شخصیت‌هایی هستند که بذرهای حقیقت را در وجود خود آبیاری کرده و به مرحله رشد و کمال و ثمر رسانده راه و رسم آن را تشریح می‌کنند. امّا گوش شنوایی باید که تشریحات کلام آنان را بشنود که طی این مراحل، به واسطه اِعراض از امور نفسانی و مادّی و با علم و عمل و تقوی حاصل می‌شود.

استقبال از کلام بزرگان عظمتی به طالب می‌بخشد که آن باز شدن افق تفکر و تعقل اوست. چنین استقبال سبب تنگ­تر شدن دایره نفسانیّت شده تمایلات شهوانی را نابود می‌گرداند؛ علم حسابگری را به او تعلیم می‌دهد تا همواره اعمال خویش را با کلام ‌ایشان مطابقت داده و خود را مورد سنجش و محاسبه قرار دهد. بدینسان سالک توفیق اطاعت از بزرگان یافته، می‌تواند امور نفسانی و صفات حیوانی را به امور و صفات عقلانی تبدیل کند و از مُباشرت به امور غیرالهی اجتناب ورزیده مراحل تکامل را سیر نماید.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.