جهانی بودن قرآن 2010/04/19

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: نبوت و امامت

جهانی بودن قرآن

قرآن در مطالب خود اختصاص به امّتی از اُمَم مانند امّت عرب، و طایفه‌ای از طوایفْ مانند مسلمین ندارد، بلکه این کتاب آسمانی با طوایفِ غیر اسلام هم سخن می‌گوید و با همه آنها به احتجاج پرداخته و به سوی علوم و معارف حقّه دعوت می‌کند.

قرآن مجید خطابات بسیاری به کفار و مشرکین و بت‌پرستان دارد، از جمله: «فَاِنْ تابُوا وَ اَقامُوا الصَّلوهَ وَ اتَوُ‌ا الزَّکوهَ فَاِخْو‌انُکُمْ فِی‌الدّینِ: پس اگر توبه کردند و نماز برپا داشتند و زکات دادند، برادران شمایند در دین».

قرآن مجید همه اهل کتابْ از جمله یهود و نصاری را مخاطب قرار داده، از جمله می‌‌فرماید: «یا اَهْلَ‌ الْکِتابِ تَعالَوْ‌ا اِلی کَلِمَهٍ سَو‌اءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ: ای اهل کتاب بیایید به سوی کلمه‌ای که برابر است میان ما و شما»، و آن این که: «اَلّا نَعْبُدَ اِلا اللهَ وَ لانُشْرِکَ بِهِ شَیْأً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً اَرْباباً مِنْ دُونِ الله: ای اهل کتاب بیایید به سوی کلمه‌ای که برابر است میان ما و شما، یعنی هم شما و هم ما به آن معتقدیم و آن این است که جز خدا را نپرستیم و اَنبازی بر او قرار ندهیم، و بعضی از ما بعضی دیگر را خدای خویش قرار ندهد.»

قرآن با همه طوایف و اُمم در مقام احتجاج و تکلم برمی‌آید و همه بشریّت را مورد خطاب قرار می‌دهد. آری، در بَدو طلوع اسلام ظاهراً خطاب به اهالی جزیرهالعرب بود، لکن شش سال پس از هجرت، به بیرون از جزیره راه یافت.

قرآن مجید کتابی است که تمام مقاصد کتب آسمانیِ دیگر و بلکه بالاتر از آن را در بر‏دارد. قرآن مجید راهنما و چراغ راه و شفاست برای همه مردم بالاخص برای مؤمنین: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ: ا‏ی‏ مردم به یقین برا‏ی‏ شما از جانب پروردگارتان اندرز‏ی‏ و درمانی‏ برا‏ی‏‏ آنچه در سینه‏‏هاست و رهنمود و رحمتی براى گروندگان به خدا آمده است». خدای تبارک و تعالی آن را مِرقاتِ اعتلای بشر قرار داده تا به وسیله آن، خویشتن را به صُقْعِ سلامت و سعادتِ ابدی رساند. این قرآن مجید است که این ندا را در سمع جوامع بشریّت طنین‌انداز می‌کند:

«تَنْزیلٌ مِنْ حَکیمٍ حَمیدٍ: فرو فرستاده‏ای است از حکیمی ستوده».


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.