خطر عظیم غلو در مقام 2009/12/07

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: کعبه جانان - جلد چهارم

صفحات تاریخ مشحون است از سالکین بسیاری که از صراط مستقیم منحرف شده‌اند. لذا سالک طریق حق باید مدام از شر نفس و شیطان به خدا پناهنده شود، تا او را از شر این دشمنان قوی پنجه محفوظ دارد.
بزرگان فرموده‌اند: آیا می‌خواهی بدانی که بزرگ‌ترین دشمن تو کیست؟ آن دشمن قوی پنجه در وجود تو به نام نفس اماره پنهان است. بسیاری از سالکین طریق حق بعد از ریاضات و مجاهدات بسیار در اثر اغوای این خصم بزرگ از طریق مستقیم الهی، منحرف گردیده‌اند.
آری مؤسس یکی از سلسله‌های مشهور باطله، روزی سالک طریق حق بود و از استادی کسب فیض می‌نمود، لکن در اثر اغوای خصم بزرگ، نفس اماره، از صراط مستقیم منحرف گردید. کار به مقامی رسید که مدعی شد که مبشر حضرت مولی است! کم کم در اثر اغوای شیطان و حمله نفس اماره به این قناعت ننمود. شیاطین از هر جا سوی او شتافتند که ای مرد پاکدل چرا خود را در پس پرده پنهان می‌داری؟! مقام تو بالاتر از این است، ما مقامات ترا در خواب مشاهده کرده‌ایم، ترا در روضه رضوان و بهشت و ملکوت اعلی و عرش معلی دیده‌ایم، مقام باطنی و حقیقت خود را اظهار نما! آن شقی فریب این وساوس را خورده اظهار نمود که من تا حال مقام خود را پنهان می‌داشتم، حقیقت این است که من، مولای زمان هستم! اما به این حد هم اکتفا نکرد و سرانجام ادعا کرد که او خالق کاینات است! و در آثار مضله‌اش از جمله در دو کتاب کذایی خود صراحتاً ادعای خدایی خود را بیان کرده است. مسلماً او جزو آن عده‌ای است که در اثر اغوای شیطان، در مقام خود غلو کرده و اهل آتش‌اند.
آری باید نه در مقام خویش غلو کرد و نه در مقام دیگران؛ چنانکه عده‌ای در مقام حضرت مولی‌الموالی غلو کرده، مقام آن بزرگوار را بالاتر از مقام حضرت رسول اکرم(ص) دانستند؛ حتی عده‌ای نیز اظهار کردند که علی خالق کاینات است!
در کتاب مقدس نهج‌البلاغه آمده که وقتی حضرت مولای متقیان وارد شهری شد، عده کثیری به استقبال آن حضرت شتافته در تعظیم ایشان به حد رکوع خم شدند. آن بزرگوار آنان را از این عمل نهی کرده و متذکر شدند که رکوع و سجود مخصوص خداوند متعال است. گرچه وهم و فهم از درک مقام معنوی آن مولی قاصر است، اما با این همه اگر کسی معتقد شود که مقام ایشان بالاتر از مقام حضرت رسول اکرم (ص) است، یا مقام الوهیت را به آن بزرگوار نسبت دهد، مسلم که او اهل آتش است.
خودپسندی و خودستایی یکی از صفات ذمیمه و نتیجه اغوای نفس و شیطان است، و به ندرت اتفاق افتاده که حضرات انبیاء و اوصیاء برای نشان دادن امتیازات مکتب الهی دین و اتمام حجت، به مقام تعریف از خود برآیند.
غلو و مبالغه در مقام خود و دیگران، علتی است برای توهین و خرد کردن مقام معنوی بزرگان، لکن خداوند متعال حافظ پاکدلان است. ممکن است مقام فرد مقدسی معلوم نگردد، لکن آفتاب درخشان همیشه زیر ابر نمی‌ماند و سرانجام روزی ابرهای سیه‌فام برطرف شده و با نور خود عالمیان را منور خواهد کرد.
یکی از وظایف و تکالیف مهم سالک الهی این است که اگر کسی در مقام او مبالغه نماید، سکوت اختیار نکرده و از مدح او مشعوف نگردد، بلکه باید صراحتاً به مقام اعتراض و احتراز درآید. بنگریم به مناجات حضرت سجاد (ع) که در این مقام از درگاه الهی چه مسئلت می‌نماید: الهی توفیق کامله خود را شامل حال من گردان، چندان که مقام معنوی من در پیش مردم بالاتر گردد، همان مقدار مقام خویش را پست‌تر ببینم «وَ لا تَرْفَعْنی فِی النّاسِ دَرَجَهً اِلّا حَطَطْتَنی عِنْدَ نَفْسی مِثْلُها وَ لا تُحْدِثْ لی عِزّاً ظاهِراً اِلّا اَحْدَثْتَ لی ذِلَّهً باطِنَهً عِنْدَ نَفْسی بِقَدَرِها»
الهی در دل ما چراغ تقوی و معرفت بیفروز تا به توفیق تو به وسیله آن حق را از باطل تشخیص دهیم، که بدون آن چراغ دل ما روشن نشده و تشخیص غیرممکن است.
الهی خود در قرآن مجید فرموده‌ای «وَ عَسی اَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسی اَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللهُ یَعْلَمُ وَ اَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ».
الهی توفیق آن معرفت را به ما عطا فرما تا آنچه را که درباره ما تعجیل فرموده‌ای یا به تأخیر افکنده‌ای، آنرا برای خود نابهنگام ندانیم.
الهی وجود مقدس اولیاء تو نور است و در هر عصری روشن کننده این شموع فروزان تویی، و آن شمعی که تو برافروزی هرگز دیگران نمی‌توانند آن را خاموش کنند.
افرادی که سالیان متمادی تحت تعالیم عالیه مردان الهی قرار گرفته‌اند و در حد کمال بر آنان اتمام حجت شده، نه امروز هیچ عذر مشروعی در پیشگاه الهی دارند و نه فردا در آن عرصه عظمی. آنان بدانند که تنها حضور ظاهری در محضر استاد الهی شرط نیست، چه اصل حضور قلب است. بسا افرادی که ظاهراً در محضر اساتید الهی حاضر و باطناً غایب‌اند، زیرا قلب آنها در جای دیگری سیر می‌کند.
الهی در سیره بزرگان دیده‌ایم که آنان به مقام نفرین بر نمی‌آیند و آن را برای خود قصوری می‌دانند. الهی ترا به مقربین درگاهت، همه منحرفان را به صراط مستقیم هدایت نما. الهی معارف آسمانی خود را به سوی ما بفرست و به واسطه آن، تیرگی‌ها را از دل ما بزدای.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.