پاسخ به ندای حق در میقات ۱۳۹۲/۰۷/۱۱

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: کعبه مصباح الطاهرين

هنگامی که شخص به میقات رسید و بدن خود را نظیف و پاکیزه نموده لباس احرام را پوشید، نیت کرده و تلبیه می‏گوید. حضرت ابراهیم سلام الله علیه بعد از ساختن خانه کعبه از جانب خدا مأمور شد تا مردم را به حج فرا‏خواند.« وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ» پیامبر گرامی اسلام نیز جهانیان را مخاطب قرار داده و ایشان را به حج دعوت نمود. در واقع تلبیَه حاجی پاسخ آن ندای دعوت پیغمبر خداست که با جملات سپاس آمیزی توأم گشته تا شکر‏گزاری این دعوت و موفقیت را نیز کرده باشد.
حاجی باید توجه نماید که ناخوانده به خانه خدا نرفته بلکه از جانب خدا دعوت شده و موهبت الهی سراپای وجودی او را فرا گرفته، از این جهت از هر پستی و بلندی و کوه و دره‏ای که می‏گذرد، مستحب است جملات تلبیه را تکرار کند. چه لذت بخش است سفر حج که به دعوت خدا شروع شده و با مغفرت حضرتش پایان می پذیرد. تلبیه‏ای که حاجی می‏گوید اثرات عمیقی در دل او می‏گذارد ، خصوصاً زمانی که حجاج بصورت دسته جمعی به خواندن سرود الهی وحدت و اتحاد مشغول بوده و آوازشان در کوه و دشت طنین انداز می‏شود. چنین عبادتی بر اثر شناسایی و ادراک حقایق، پرواز بسوی حق است.این عبادت خمیره دلهای آزاده است و آنها را بسوی پیشرفت سوق می‏دهد. پرستش است که دلها را با نور الهی منور می‏سازد و کمال اتحاد و اتفاق را بین مسلمین بوجود می‏آورد. متأسفانه بیشتر حجاج بدون آشنایی به مسائل و احکام و فلسفه حج، بطور صوری راه حج را می‏سپارند چنان که امام صادق (ع) می‏فرمایند: « مَا أَکْثَرَ الضَّجِیجَ وَ أَقَلَّ الْحَجِیج‏ ».

مطالب مرتبط :

  1. پاسخ قرآن و پیشوایان الهی
  2. هماهنگی ظاهر و باطن
  3. ذیحجه و پیام عارفان الهی
  4. طواف، تجلی محبت به خدا
  5. تلاش در تفرقه‌اندازی
  6. تفرقه افکنی آرزوی خصم بزرگ
  7. وظایف اجتماعی حجاج
  8. ارمغان حجاج واقعی
  9. کنگره جهانی حج
  10. فرق توحید و اتحاد

شما می توانید دیدگاهی بفرستید, یا از داخل سایت خود بازتاب کنید.

فرستادن دیدگاه

بستن popup دیدگاه

فرستادن دیدگاه