احضار و تماس ارواح 2011/03/05

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: مبدا و معاد

احضار و تماس ارواح

آیا احضار ارواح امکان‌پذیر است؟ گرچه در برخی نشریّات و کتب، اظهار می‌شود که روحِ بعضی از مطرودینِ درگاه الهی احضار شد و چنین جواب داد، اما همه اینها موهومی است، زیرا اصولاً احضار ارواحِ محبوسین در هر مرتبه‌ای باشند، امکان‌پذیر نیست.

ارواحی که در مقام اَعرافند، احضار برخی از آنها امکان‌پذیر است نه همه آنها، آن هم در لیالی و ایام مُتبرّکه. یعنی در یکی از لیالی و ایام متبرّکه ممکن است این امر حاصل شود، شاید در بعضی شب‏ها و روزهای عید جمعه، نه هر شب و روز جمعه.

فردی که احضار روح می‌کند، باید واجد شرایط شود، زیرا روحی کـه در اَعراف است با قالب مثالی یا قالب ملکوتی حاضر می‌شود. قالب مثالی یا ملکوتی را دیدگان ظاهری نمی‌توانند مشاهده نمایند، لذا احضار‏کننده باید به مقامی از اتصال برسد و جسمش تا حدّی تبدیل به قالب ملکوتی شود. به عبارت دیگر، کالبد جسمانی او حالت ملکوت بگیرد تا بتواند اتصال پیدا نماید.

فردی که واجد شرایط باشد، پس از آن که در اثر اتصالْ کالبدِ جسمانی او حالت ملکوتی به خود گرفت، تا حدّی که مُجاز باشد، می‌تواند سؤال نماید و آن روح نیز اسراری را که مجاز است به او می‌رساند نه همه اسرار را.

ارواحی که متنعّم هستند، بعضی از آنها را فقط در شب و روز مقدس جمعه می‌توان مشاهده کرد، یعنی شب و روز جمعه می‌توان روح آنها را احضار کرد. در غیر از این روزها، احضار متنعّمین عالم اَدنای برزخ امکان‌پذیر نیست. اما آنها که در مرتبه اعلای عالمِ جنّت سیر می‌کنند، احضار ارواح آنها در کلیّه لیالی و ایام متبرّکه امکان‌پذیر است. آنان نیز در مقام احضار، در لباس ملکوتی یا اَعرافی و یا جنّتی مشاهده می‌شوند، و فردی که می‌خواهد از این اسرار باخبر شود، باید کالبد جسمانیش حالت ملکوتی بگیرد، وگرنه معانی اخذ شده چندان معتبر نیست.

افرادی که در عالی‏ترین مرتبه عالم جنّت برزخ هستند، روح آنها همیشه آزاد است. اکثر اوقات فرد حائز شرایط می‌تواند با آنها تماس بگیرد و آنان نیز می‌توانند در قالب مثالی و بالاتر از آن، در کالبد جسمانی هم تشریف آورند.

به طور‏ کلی، حضرات انبیا بالاخصّ حضرات معصومین‏(ع) با وجود این که سال‏ها‏ست از دنیا رفته‌اند، می‌توانند هم در کالبد جسمانی و هم در کالبد مثالی تشریف بیاورند، و فردی که حائز شرایط باشد می‌تواند آنها را، هم در قالب مثالی و هم در قالب جسمانی مشاهده کند.

حال، آیا محبوسین و یا کسانی که در مقام اَعراف هستند و یا متنعّمین، اگر خودشان بخواهند می‌توانند تماس بگیرند؟ محبوسین، ‏همان‏طور‏ که احضار آنها محال است، خود آنها هم نمی‌توانند تماس بگیرند. ارواحی که در مقام اَعرافند، فقط بعضی از آنها اجازه تماس دارند. اما آنهایی که در عالم اَدنای جنّت برزخی هستند، در اوقات معینه، هر موقع اراده کنند، می‌توانند در همان قالب مثالی بیایند و فردِ مورد نظرشان را ببینند، اما فردی که مورد نظر است، امکان دارد آنها را نبیند بلکه با اشاراتی متوجه حضور آنها شود. ارواحی که در عالم اعلای جنّت برزخ هستند، در هر موقع می‌توانند هم در قالب مثالی و هم در قالب جسمانی با سایرین تماس بگیرند مگر در موارد استثنایی.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.