خلقت ارواح 2011/01/25

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: مبدا و معاد

خلقت ارواح

خلقت روح انسان‌ها، مقدم بر خلقت حیوانات و سایر موجودات است، ولی از نظر مادی و کالبد جسمانی، اوّل سایر موجودات خلق شده‌اند بعد انسان.

در خلقت ارواحِ انسان‌ها نیز، اوّل روحِ انسان‌هایی که اشرفند خلق شده، یعنی تقدّم در خلقت، بر حسب اشرفیّت ارواح بوده است. بنابراین ارواح انسان‌ها در بَدو خلقت، خلق شده و تا مرحله دمیده شدن در کالبد مادّی، در عالم ارواح یا عالم ذرّ بوده و حیات مجرّد داشته‌اند، نه این که در موقع چهار ماهگی که روح در جنین دمیده می‌شود، روح هر شخص در آن هنگام خلق گردد.

پس خدای تعالی ارواح را که از مجرّداتند، سال‏ها‏ پیش از مادّه خلق کرده است. منتها وقتی مادّه در مراحل تکاملی خود به مرتبه‌ای رسد که شایستگی تماس با روح را پیدا کند، به امر پروردگار متعال، روح که از ردیف مجرّدات است به آن افاضه می‌شود. به محض تماس روح با بدن، تغییراتی ایجاد می‌شود که هیچ تغییری قابل قیاس با آن نیست. این خود دلیل بر قدرت لایتناهی او است که اضداد را با هم هماغوش می‌کند، هرچند از روی دلایل علمی قابل قبول نباشد که روح و جسم که متضادند با یکدیگر هماغوش شوند. بنابراین، همه اقوال در مورد چگونگی پیدایش نفس و روح، در مقابل آن حدیث شریف که روح از مجرّدات است، محکوم است.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.