خلاصه و نتیجه ۱۳۸۹/۱۰/۲۷

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: مبدا و معاد

خلاصه و نتیجه

پس از این مذکورات، معلوم شد که عقیدة صحیح آن است که شخص مکلّف معتقد باشد بر رجوع خود با همین بدن عنصری. اوست محل ثواب و عقاب و مورد خطاب و عناب و سؤال و جواب، و آیات و اخبار هم به این دلالت دارند و آیات بسیار دالّه بر شهادت اعضاء است، از جمله خداوند متعال می‌فرماید: «اَلیَوم نَختُمُ عَلی اَفواهِهِم وَ تُکَلِّمُنا اَیْدیِهْم وَ تَشهَدُ اَرجُلُهُم بِما کانُوا یَکْسِبُونَ».

این آیة شریفه از زبان کفّار نزد بعث: «یا وَیْلَنا مَن بَعَثَنا مِن مَرقَدِنا» و آیات دیگر دلالت دارند بر بعث با همین جسد عنصری، لیکن دانستن کیفیت بعث و رجوع و تحقیق آن در کنه رجوع، بر عوام الناس واجب نیست، بلکه همین قدر از ایشان کافی است معتقد باشند بر این که خداوند متعال روز قیامت ما را زنده کرده طائعان را مثاب و طاغیان را معاقب خواهد فرمود و زیاده از این، تکلیف ایشان نیست زیرا ممکن است به فساد منجر شود. چنان که امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام فرموده: هرگز به تکلّف نیندازید خود را در تحصیل چیزی که دانستن آن تکلیف شما نیست، زیرا ممکن است که بر خلاف آن قائل شوید و پیش خلاق احدیّت معذور نباشید.

مطالب مرتبط :

  1. شریک و احتیاج
  2. صالحان ، وارثان زمین
  3. درجات توبه
  4. درجات توبه
  5. فصل یازدهم: رجعت دنیوی – رجعت، حشر خاص

شما می توانید دیدگاهی بفرستید, یا از داخل سایت خود بازتاب کنید.

فرستادن دیدگاه

بستن popup دیدگاه

فرستادن دیدگاه