محورثابت دربدن 2011/01/13

بیان شده توسط استاد علی الله وردیخانی

کتاب: مبدا و معاد

محور ثابت در بدن

یکی از عجایب خلقت آن است که بدن، پیوسته کم و زیاد می‌شود و حرارت غریزیّه، موجب تفرّق اجزاء عنصری می‌گردد و به تحلیل می‌رود و به بدَلِ ما یَتَحَلَّل نیازمند است. بدن پیوسته به تحلیل می‌رود و تجدید می‌شود با این حال، یک امرِ ثابت و مسلّم نشان می‌دهد و مُدَلّل می‌دارد که، در بدنْ عضوی است که از اوان طفولیّت تا دوران کهولت، قابل تغییر نیست و به وسیله همین عضو اصلی است که هر کس در همه حال، یک شخص واحد به نظر می‌آید و اختلاف زیادی در وی نیست، آن هم در اَعراضِ امراض و عللی که معلول جوانی و پیری هستند، دیده می‌شود که اختلاف بسیار در وی نیست و ‏هر کسی نمی‌تواند او را غیرِ آن شخص بیند.

کسی که در جوانی مسافرت کرده و در دوران پیری به وطن خود بازگشته، ‏هر کسی از دوستان و آشنایان و خویشان او را ببیند می‌شناسد و هرگز نمی‌تواند او را غیرِ آن شخص ببیند، در صورتی که چندین صد بار، بدنش عوض شده و تغییر یافته است. این تغییرات و تبدیلاتِ بدنی ثابت می‌کند که در وجود انسان محوری است اصلی و اساسی که تمام اجزاء و اعضاءْ دور آن می‌گردند، چنان محوری که قابل محو و زوال نیست.

اگر این محور ثابت و در نتیجه، ثباتِ هیئت و ترکیب نبود، کسی قادر به شناسایی او نبود، هرچند وی از ثبات در شخصیّت برخوردار بود، زیرا تشخیص هویّت و شناسایی بُعد معنوی او مستقیماً میسر نیست.

شناسایی فرد مذکور برای دیگران بدین گونه است که، آنان تصویری از خصوصیّات ظاهری سال‏ها‏ پیشِ او را در ذهن خود دارند و اینک که با او رو به رو می‌شوند، هیئت و ترکیب فعلی وی را با آن تصویر مضبوطه تطبیق داده و بازشناسی می‌کنند، و این تشخیص و بازشناسی، هم دلالت بر وجود یک محور ثابت مادی در فرد مذکور دارد، و هم دلالت بر ثبات شخصیّت و وجود بُعد مجرّد در فرد باز‏شناسنده.

و اما این اجزاء و اعضاء ثابته در بدن کدام است؟ توجیه و تشریح آن به عهده متخصصین و متفکّر‌‏ین و محقّقین این رشته است.


پینگ و دیدگاه ها هر دو بسته شده اند.